Salonraderstoomboot "Merwede I" bij Dordrecht richting Rotterdam.

Olieverf op paneel. Paneelmaat 22,7 x 32,1 cm. Originele lijst en in goede conditie.

Herkomst; Particuliere collectie Tilburg.

Prijs: € 1.500,-

Salonraderstoomboot "Merwede I"

De Stoomboot-Reederij Fop Smit & Co was een Nederlandse rederij, actief van 1877 tot 1949. Aanvankelijk opereerde het bedrijf als beurtvaartrederij, waarbij vervoer langs vaste trajecten volgens een dienstregeling werd aangeboden. Later werden ook dagtochten en ander toeristisch vervoer verzorgd, die door veranderingen in de markt voor het bedrijf steeds belangrijker werden. In 1928 werd het bedrijf ingelijfd door de RTM, de latere RET. Onder meer door een opnieuw veranderde markt kwam de klad in het bedrijf en de RTM staakte de activiteiten in 1949. In 1879 kwam de Merwede I in dienst, een nieuw gebouwde luxe salonraderstoomboot, gebouwd op de werf van Cornelis en Pieter Boele in Bolnes. Afmetingen: 63.25 * 12.40 m. Het aantal afvaarten werd uitgebreid naar 10 per dag.Na 1892 werd de nadruk steeds meer gelegd op toeristische dienstverlening, de "Watertochtjes" van Fop Smit & Co waren een begrip. De luxe salonschepen Merwede I en de W.F. Leemans en later de President Krüger (1902) en de President Steijn (1902) werden ingezet voor de toeristische lijnvaarten en ook voor rondvaarten. De rederij richtte zich hiermee op de gegoede burger en de buitenlandse toerist. De schepen waren verfraaid met kunstwerken en aan boord werd een uitgebreid buffet geserveerd door een goede restaurateur. Het eerste vlaggenschip uit 1879, de Merwede I, werd ver met 50 kunstwerken die waren aangebracht tussen de ramen van de grote salon. De werken waren van Theo van Hoytema, die panelen met vogels en bloemen en afbeeldingen van zomer, lente, herfst en winter leverde. Op de W.F. Leemans werden vanaf 1897 wisselende exposities gehouden. In 1904 kreeg W.A. van Konijnenburg de opdracht om voor de eerste klas salon van de W.F. Leemans 21 schilderingen te maken. De hoogte van alle schilderingen was 76 cm en de breedte varieerde van 51 tot 27 cm. Van Konijnenburg noemde het geheel de apotheose van het landschap en onder elk schilderij stond een spreuk. 1879 - 1937, de luxe salonraderboot Merwede I, Vrijwel alle kunst uit de Merwede I ging verloren na een aanvaring met de Leerdam III van de Leerdamsche Stoomboot Maatschappij op 4 januari 1914. De Merwede zonk en werd pas 6 weken later op de werf gelift. De meeste schilderingen waren inmiddels onherstelbaar beschadigd. Koninklijk bezoek: 30 mei 1891 maakten koningin-regentes Emma en koningin Wilhelmina op uitnodiging van het gemeentebestuur van Rotterdam een tocht met de Merwede I van Hoek van Holland naar Rotterdam. In 1897 maakte koningin Wilhelmina op uitnodiging van het gemeentebestuur van Dordrecht met de W.F. Leemans een vaartocht van Dordrecht naar de Ruïne van Brederode.

Sinds 1991 Kunsthandel RG van Driel Dordtsestraatweg 761b 3075BH Rotterdam Tel 0628381883 KvK 24186879 © 2022

 

Web
Analytics Made Easy - StatCounter