<Terug
naar Verkocht
|
Middelhoek,
Piet
Iets
vertellen over de kunstschilder Piet Middelhoek kun je niet zomaar,
al was het maar over zijn markante persoonlijkheid.
Objectiviteit mag bij de schrijver dezes aanwezig worden geacht.
Enige betrokkenheid van ondergetekende kan echter niet zonder meer
worden uitgesloten vanwege het feit dat ik enige tijd les heb gehad
van Piet. In Brielle (Zuid-Holland)en omstreken is de naam Middelhoek
onlosmakelijk met schilderkunst verbonden. Ook in kringen van verzamelaars
is Piet geen onbekende. Kwaliteiten als eigen visie en talent zijn
woorden die zich als vanzelfsprekend aan mij opdringen als je zijn
werk ziet. Piet, geboren in 1930 komt uit een gezin waar creativiteit
alom aanwezig was. Zijn vader Martijn was een begenadigde kunstschilder,
zijn broer architect en Piet
een talentvolle kunstschilder.
Als jongen ging Piet reeds op pad met zijn vader om plein air te
schetsen en te aquarelleren. Regelmatig gingen ze met een veerboot
via de Oude Maas naar Dordrecht. Onderweg krabbels makend en in
Dordrecht verder werken. Het is, gezien het bovenstaande, bijna
vanzelfsprekend dat als je op creatief terrein enig talent bezit,
je onder die omstandigheden opgroeit men wordt gestimuleerd zichzelf
te ontplooien.
Ideaal..zo zou menigeen reageren!! Er schuilt onder die omstandigheden
naar mijn mening echter een adder onder het gras. De kans bestaat
dat je altijd wordt vergeleken met je omgeving van waaruit men opgroeit.
Vaak is dat niet (altijd) correct. Mijn mening is dat uiteindelijk
de aanschouwer van het werk zijn mening dient te vormen aan de hand
van de kwaliteiten van de maker en hetgeen uit zijn geest en handen
is voortgekomen. Na het doorlopen van De Rijks H.B.S. doorliep Piet
met succes de Academie voor Beeldende Kunsten te Rotterdam, de Koninklijke
Academie te Den Haag. Piet behaalde de M.O. aktes tekenen en schilderen
A-en B. Tijdens zijn opleiding heeft Piet les gehad van onder andere
Co Westerik en Aart Glansdorp. De onderwerpen van Piet zijn divers
en hij kan zonder enige twijfel als een zeer veelzijdig kunstenaar
worden aangemerkt. Portret, landschap stilleven en stadsgezichten
waren voor Piet dankbare onderwerpen en hij heeft daar een uitzonderlijk
groot oeuvre in opgebouwd. De technieken van Piet zijn divers, zoals
olieverf, aquarel, ets,monotype, gouache en gemengde technieken.
Schattingen over de omvang van zijn gehele oeuvre zijn moeilijk
te geven, maar groot moet het wel zijn! Op latere leeftijd vond
Piet een synthese tussen figuratief en abstract- expressionistisch.
Kleur en compositie vormen daarbij bindende en sterke factoren.
Thans beschrijf ik het over het figuratieve werk van Middelhoek.
Opvallend daarbij is zijn kleurgebruik en de vlotte opzet. Piet
werkt veelal naar de natuur. Snelheid is daarbij een bindende factor
en een voorwaarde. Fascinerend bij het aanschouwen van zijn werk
is de bij Middelhoek kennelijk onuitputtelijk aanwezige drang zijn
onderwerpen als het ware verwonderd waar te nemen, kort te analyseren
en vervolgens uit te werken. Durf en goed in het vlak zetten vormen
eveneens onderdeel van een van zijn kwaliteiten. Door Piet Middelhoek
werden tal van (studie) reizen ondernomen naar diverse landen in
Europa zoals Griekenland-Belgie-Duitsland-Oostenrijk-Frankrijk-Italie-Portugal.
Veel van zijn werk bevind zich in bezit van particuliere verzamelingen.
Echter bevinden zich ook 74 werken van hem (permanent) bij Rijksinstellingen,
zoals het ministerie van Financien-Defensie-Buitenlandse zaken etc.
Daaronder ook op ambassades, Rijksarchieven en Universiteiten. Ook
de gemeente Brielle heeft werk van Piet in zijn collectie opgenomen.
Piet is bovendien lid van Arti et Industriae te Den Haag en de Haagse
Kunstkring. Sinds 1967 exposeert Piet zowel groeps-als solo exposities
door heel Nederland. Ik heb het voorrecht gehad een van zijn leerlingen
te zijn geweest. Wat mij daarbij opviel als we stilleven deden is
zijn vermogen om bijna moeiteloos enkele voorwerpen op ogenschijnlijk
nonchalante wijze zodanig te rangschikken, dat je er niets meer
aan hoefde te doen. Dat op zich is al kunst. Het stilleven behoefde
" enkel nog maar te worden geschilderd " Hetzelfde gold
voor een bloemstilleven. Hij "smeet"de bloemen als het
waren in de vaas nadat hij eerst wat met de diverse soorten bloemen
had gerommeld. De schijn van toevalligheid zou kunnen ontstaan.
Niets is minder waar. Piet kon en deed dat gewoon. Bijkomend voordeel
is dat het geschilderde eindresultaat je vaak het gevoel gaf dat
het onderwerp als het ware bij toeval tot stand was gekomen, wat
beslist niet zo is. Piet heeft dat gewoon en maakt daar in zijn
werk op natuurlijke wijze gebruik van. Zijn werk roept gevoelens
op van intimiteit en betrekt degene die het aanschouwt.
Wetenswaard
Tekst
door Frans Bianchi
|
Abstrakt
Olieverf
op doek
Doekmaat
110 x 120 cm
In
zeer goede conditie
Herkomst;
P.
Middelhoek
Kunsthandel
RG van Driel
Verkocht
|