<Terug naar Verkocht

 

Middelhoek, Piet

Iets vertellen over de kunstschilder Piet Middelhoek kun je niet zomaar, al was het maar over zijn markante persoonlijkheid.
Objectiviteit mag bij de schrijver dezes aanwezig worden geacht. Enige betrokkenheid van ondergetekende kan echter niet zonder meer worden uitgesloten vanwege het feit dat ik enige tijd les heb gehad van Piet. In Brielle (Zuid-Holland)en omstreken is de naam Middelhoek onlosmakelijk met schilderkunst verbonden. Ook in kringen van verzamelaars is Piet geen onbekende. Kwaliteiten als eigen visie en talent zijn woorden die zich als vanzelfsprekend aan mij opdringen als je zijn werk ziet. Piet, geboren in 1930 komt uit een gezin waar creativiteit alom aanwezig was. Zijn vader Martijn was een begenadigde kunstschilder, zijn broer architect en Piet… een talentvolle kunstschilder. Als jongen ging Piet reeds op pad met zijn vader om plein air te schetsen en te aquarelleren. Regelmatig gingen ze met een veerboot via de Oude Maas naar Dordrecht. Onderweg krabbels makend en in Dordrecht verder werken. Het is, gezien het bovenstaande, bijna vanzelfsprekend dat als je op creatief terrein enig talent bezit, je onder die omstandigheden opgroeit men wordt gestimuleerd zichzelf te ontplooien.
Ideaal..zo zou menigeen reageren!! Er schuilt onder die omstandigheden naar mijn mening echter een adder onder het gras. De kans bestaat dat je altijd wordt vergeleken met je omgeving van waaruit men opgroeit. Vaak is dat niet (altijd) correct. Mijn mening is dat uiteindelijk de aanschouwer van het werk zijn mening dient te vormen aan de hand van de kwaliteiten van de maker en hetgeen uit zijn geest en handen is voortgekomen. Na het doorlopen van De Rijks H.B.S. doorliep Piet met succes de Academie voor Beeldende Kunsten te Rotterdam, de Koninklijke Academie te Den Haag. Piet behaalde de M.O. aktes tekenen en schilderen A-en B. Tijdens zijn opleiding heeft Piet les gehad van onder andere Co Westerik en Aart Glansdorp. De onderwerpen van Piet zijn divers en hij kan zonder enige twijfel als een zeer veelzijdig kunstenaar worden aangemerkt. Portret, landschap stilleven en stadsgezichten waren voor Piet dankbare onderwerpen en hij heeft daar een uitzonderlijk groot oeuvre in opgebouwd. De technieken van Piet zijn divers, zoals olieverf, aquarel, ets,monotype, gouache en gemengde technieken. Schattingen over de omvang van zijn gehele oeuvre zijn moeilijk te geven, maar groot moet het wel zijn! Op latere leeftijd vond Piet een synthese tussen figuratief en abstract- expressionistisch. Kleur en compositie vormen daarbij bindende en sterke factoren. Thans beschrijf ik het over het figuratieve werk van Middelhoek. Opvallend daarbij is zijn kleurgebruik en de vlotte opzet. Piet werkt veelal naar de natuur. Snelheid is daarbij een bindende factor en een voorwaarde. Fascinerend bij het aanschouwen van zijn werk is de bij Middelhoek kennelijk onuitputtelijk aanwezige drang zijn onderwerpen als het ware verwonderd waar te nemen, kort te analyseren en vervolgens uit te werken. Durf en goed in het vlak zetten vormen eveneens onderdeel van een van zijn kwaliteiten. Door Piet Middelhoek werden tal van (studie) reizen ondernomen naar diverse landen in Europa zoals Griekenland-Belgie-Duitsland-Oostenrijk-Frankrijk-Italie-Portugal. Veel van zijn werk bevind zich in bezit van particuliere verzamelingen. Echter bevinden zich ook 74 werken van hem (permanent) bij Rijksinstellingen, zoals het ministerie van Financien-Defensie-Buitenlandse zaken etc. Daaronder ook op ambassades, Rijksarchieven en Universiteiten. Ook de gemeente Brielle heeft werk van Piet in zijn collectie opgenomen. Piet is bovendien lid van Arti et Industriae te Den Haag en de Haagse Kunstkring. Sinds 1967 exposeert Piet zowel groeps-als solo exposities door heel Nederland. Ik heb het voorrecht gehad een van zijn leerlingen te zijn geweest. Wat mij daarbij opviel als we stilleven deden is zijn vermogen om bijna moeiteloos enkele voorwerpen op ogenschijnlijk nonchalante wijze zodanig te rangschikken, dat je er niets meer aan hoefde te doen. Dat op zich is al kunst. Het stilleven behoefde " enkel nog maar te worden geschilderd " Hetzelfde gold voor een bloemstilleven. Hij "smeet"de bloemen als het waren in de vaas nadat hij eerst wat met de diverse soorten bloemen had gerommeld. De schijn van toevalligheid zou kunnen ontstaan. Niets is minder waar. Piet kon en deed dat gewoon. Bijkomend voordeel is dat het geschilderde eindresultaat je vaak het gevoel gaf dat het onderwerp als het ware bij toeval tot stand was gekomen, wat beslist niet zo is. Piet heeft dat gewoon en maakt daar in zijn werk op natuurlijke wijze gebruik van. Zijn werk roept gevoelens op van intimiteit en betrekt degene die het aanschouwt.

Wetenswaard

Tekst door Frans Bianchi

 

Abstrakt

Olieverf op doek

Doekmaat 110 x 120 cm

In zeer goede conditie

 

Herkomst;

P. Middelhoek

Kunsthandel RG van Driel

 

Verkocht

 

Sinds 1991 Kunsthandel RG van Driel Dordtsestraatweg 761b 3075BH Rotterdam Tel 0628381883 KvK 186879 © 2019

 

Web
Analytics Made Easy - StatCounter